فیبر نوری چیست؟

تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۶/۱۷ --- کد خبر ۱۳۲

این روزا حتما گوشت به کلمه نام آشنای فیبر نوری خورده. اما شده از خودت بپرسی فیبر نوری دقیقا چیه؟ چرا همه جا بحث سر اینه که خیلی بهتره؟ چه فرقی داره؟ از کجا اومده؟ با صبانت همراه باشید تا به بررسی مفهوم فیبر نوری و اینترنت نوری بپردازیم. فقط اول اشاره کنیم که این اینترنت تجربه سرعتی از 100 تا 1,000 مگابیت بر ثانیه را با حداکثر کیفیت برای شما رقم می‌زند.

قبلا راجب اینترنت پرسرعت ADSL صحبت کردیم که اگه دوست داری می‌تونی یه نگاهی به مقاله بندازی. همون طور که می‌دانیم این نوع اینترنت بر بستر کابل‌های تلفنی ارائه می‌شود. اما خیلی طبیعیه که جنس کابل‌ها در سرعت اینترنت تاثیر بسیار دارد. جنس معمول مس در عین حال که از رسانایی خوبی برخوردار است اما نوسانات و نویز بر روی آن نیز به همان نسبت تاثیرگذار است. این بود که صاحب نظران علم مخابرات و انتقال داده دست به دست هم دادن تا تکنولوژی جدیدی به دنیا معرفی کنند. این تکنولوژی فیبر نوری است.

فیبر نوری چیست؟

کابل نوری اینترنت از مجموعه‌ی الیاف نازک شیشه‌ای تشکیل شده است. کابلی که در آن مجموعه الیاف قرار گرفته به عنوان یک محافظ عمل می‌کند. حتی در مواردی به دور هر یک از این الیاف هم محافظی قرار می‌گیرد و باعث حتی کم‌تر شدن تاثیر نویز بر ارتباط می‌شود.

خیلی نیاز به دانش فیزیک نیست تا بدانیم سرعت نور از هر چیز دیگه‌ای بیشتر است. مبنای تکنولوژی برتر فیبر نوری نیز همین موضوع است. اطلاعات در کابل‌های فیبر نوری بر اساس تابش نور انتقال پیدا می‌کند. نور با زاویه‌ای معین به داخل این الیاف شیشه‌ای نازک می‌تابد و بدین ترتیب با سرعت بالایی انتقال پیدا می‌کند.

فیبر نوری داده‌ها را بر اساس شکست نور، به صورت ذرات نوری انتقال می‌دهد. به همین دلیل سرعت انتقال اطلاعات آن بسیار بالاتر از انتقال اطلاعات به وسیله کابل‌های مسی است.

مزایای فیبرنوری

مثل هر تکنولوژی دیگری، اینترنت بر بستر کابل نوری نیز مزایا و معایب خود را دارد.

ارتباط با استفاده از تابش نور بسیار سریع و پایدار است

سرعت نور و عدم تاثر از امواج الکترومغناطیسی منتشر شده از دستگاه‌های برقی این امکان را به فیبر نوری می‌دهد که با سرعت بالا و پایداری مناسب و نویز کم‌تر اینترنت مطلوبی را برای شما فراهم کند. این موضوع همچنین باعث می‌شود استفاده از این فناوری در مسافت‌های طولانی نمود بیشتری پیدا کند، چرا که دیگر به تقویت‌کننده‌های تعداد زیاد در بین مسیر نیازی نیست.

این کابل‌ها در صورتی که به شکل استاندارد تعبیه شوند نیاز به تعویض و تعمیر زیادی نداشته و حتی می ‌توانند از میان دریا عبور کنند.

آشنایی با FTTx و روش‌های پیاده‌سازی فیبرنوری

FTTC (Fiber To The Cabinet)

در این روش اینترنت به وسیله کابل‌های فیبر نوری تا نزدیک‌ترین کابینت‌های مخابرات که حداکثر ۳۰۰ متر با منزل مشتری فاصله داشته ارسال می‌شود. از کابینت مذکور تا منزل مشتری از طریق یکی از فناوری DSL به اینترنت متصل خواهد شد.

FTTB (Fiber To The Building)

داده‌ها از مرکز مخابرات تا ابتدای ساختمان فرد اینترنت به وسیله کابل‌های فیبر نوری منتقل می‌شود. اما از ورودی ساختمان تا جایی که مودم در منزل فرد قرار دارد با کابل مسی خود ساختمان متصل می‌شود.

FTTH (Fiber To The Home)

در این حالت اینترنت بر بستر کابل‌های فیبر نوری از مرکز مخابرات تا منزل مشتری ارسال می‌شود. در واقع در این حالت دیگر هیچ کابل مسی در میان راه وجود ندارد.

تگها : اینترنت , فیبر نوری , تکنولوژی جدید
ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی


Sabanet Dedicated Broadwidth Service

اینترنت پرسرعت صبانت در اینستاگرام اینترنت پرسرعت صبانت در تلگرام اینترنت پرسرعت صبانت در پیام رسان سروش