مصاحبه دکتر احمد بیدآبادی، مدیرعامل صبانت با روزنامه فناوران(بخش دوم)

تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۳/۲۶ --- کد خبر ۱۲۲

مدیرعامل شرکت صبانت عنوان کرد:

تامین منابع مالی، دغدغه مهم FCPها برای توسعه فیبرنوری

دکتراحمدبیدآبادی مدیرعامل شرکت انتقال داده‌های نداگستر صبا )صبانت)  در بخش نخست گفت و گوی خود با پایگاه اطلاع رسانی آی تی من ضمن تاکید بر اتحاد شرکت های FCP  و همکاری و هم افزایی بیشتر این شرکت ها به تشریح مشکلات فعالان این حوزه پرداخت و رویکرد شهرداری‌‎‎ها را یکی از موانع بزرگ توسعه فیبرنوری در کشور دانست.  

وی  در ادامه این گفت و گو، تامین سرمایه برای توسعه فیبرنوری در کشور را مهمترین دغدغه شرکت های FCP عنوان کرد و گفت: وزارت ارتباطات اگر بخواهد اهداف و برنامههایش در رابطه با توسعه فیبر نوری محقق شود باید به فکر سرمایه گذاری کلان در این زمینه باشد و تنها اختصاص ۸ درصد از سهم درآمدی دولت از اپراتورهای تلفن همراه به توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری راه چاره نیست.

توسعه فیبرنوری، طرحی ضروری و گران

توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، طرحی ملی بسیار راهبردی برای راه اندازی شبکه پرسرعت و با کیفیت در کشور است که طبق مصوبه هیات دولت در اردیبهشت ماه سالجاری، قرار شده است 8 درصد از سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر  فیبرنوری شود که به گفته وزیر ارتباطات با اجرای این طرح، تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون  پوشش فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها ایجاد خواهد شد.  گویا در ابتدا قرار بوده سه درصد از درآمد اپراتورها به توسعه فیبرنوری اختصاص پیدا کند. اما به دلیل عزم جدی که در دولت برای توسعه فیبر نوری  وجود دارد،  اکنون دولت از هشت درصد حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها گذشته تا پروژه واگذاری ۲۰ میلیون پورت ملی فیبرنوری سرعت بگیرد.

احمد بید آبادی در این باره توضیح داد؛ اختصاص 8درصد از سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه به توسعه فیبرنوری اتفاق خوبی است و نشان از عزم دولت در این رابطه دارد. اما باید مشکلاتی که بر سر راه این هدف وجود دارد نیز رفع شود.

وی گفت: این طرح هنوز تصویب نشده و باید مصوبه هیات دولت را بگیرد بنابراین نمیتوان تا قبل از اجرایی شدن آن در مورد چگونگی اختصاص یافتن آن به FCP ها نظر داد.

 بیدآبادی با تاکید بر اینکه کمک دولت برای پیشرفت و توسعه فیبرنوری ضروری است، افزود: شرکت های FCP به تنهایی نمیتوانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند. زیرا این پروژه ملی و بسیار بزرگی است که نیازمند سرمایهگذاری های کلان دارد. بنابراین باید بانک ها و موسسات مالی پیش قدم شده و به شرکت ها کمک کنند.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری بانک ها برای توسعه فیبرنوری در تمام دنیا مرسوم است و وقتی پای کار ملی وسط می آید دولت باید حمایت کند تا طرح به نتیجه برسد.

الزام ایجاد بزرگراه اطلاعاتی

مدیرعامل شرکت صبانت با بیان اینکه شهرداریها میلیاردها تومان خرج اتوبانسازی میکنند، گفت: دولت برای ساخت اتوبان ها و بزرگراه‌ها هزینه های کلان میکند، اما حاضر نیست برای ایجاد یکبزرگراه اطلاعاتی که لازمه شهرهوشمند است سرمایه گذاری کند.

وی تاکید کرد: امروزه ایجاد بزرگراه اطلاعاتی برای یک شهر الزام است. زمانی که این بزرگراه ایجاد شد شبکه ملی اطلاعات معنا پیدا میکند و میتوان ادعای ایجاد شهر هوشمند کرد.

بیدآبادی تصریح کرد: آنچه اکنون به اسم اینترنت در کشور داریم همانند کوچه شش متری است که درگیر ترافیک است. اما اگر بخواهیم به دولت الکترونیکی، کشاورزی الکترونیکی، بهداشت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و ... دسترسی داشته باشیم باید بزرگراه الکترونیکی ایجاد کنیم.

وی افزود: قطعا اگر این توسعه اتفاق نیفتد نسبت به دنیا بسیار عقب خواهیم افتاد و ایجاد بزرگراه ارتباطی وظیفه حاکمیتی است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما هدف پوشش 80 درصدی فیبرنوری برای خانوارها شدنی هست یا نه؟ گفت: سوال بسیار سختی است. زیرا نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد . اما اگر همکاری دو جانبه بین دولت و FCPها باشد احتمالا بخشی از آن محقق خواهد شد.

تامین منابع مالی، مشکل عمده FCPها

به گفته وی؛ مشکلات مالی از مهم ترین دغدغه های شرکت های FCP است و به دنبال پارتنر مالی برای اجرای تعهدات خود هستند.

وی گفت: 30 میلیارد تومان تاکنون در زمینه توسعه اینترنت در کشور سرمایه گذاری کردهایم اما آنچه وزیر ارتباطات در نظر دارد 2 تا 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری میخواهد که با توجه به اینکه رقم بالایی است باید دولت تسهیلات لازم را ارایه دهد.

وی افزود: در واقع دولت باید برای ایجاد زیر ساختهای لازم شبکه ملی اطلاعات تسهیلات ارایه دهد همانگونه که سایر حاکمیت ها این کار را کرده اند.

وی تصریح کرد: اینترنت نیز امروزه مانند آب و برق و گاز یک الزام است و دولت باید کمک کند تا دسترسی مردم تسهیل شود. بزرگراه ارتباطی یا شبکه ملی اطلاعات یک پروژه ملی است که باید عزم جدی در اجرای آن وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است کشوری موفق است که دارای یک بزرگراه اطلاعاتی قوی باشد همانند بزرگراههایی که دولت هزینه می کند و می سازد.

وی همچنین در پایان اعلام کرد: شرکت صبانت در راستای وظایف خود مرکز دیتاسنتر بسیار بزرگ و قوی در نزدیکی جاجرود راهاندازی کرده است.

ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی


اینترنت پرسرعت صبانت در اینستاگرام اینترنت پرسرعت صبانت در تلگرام اینترنت پرسرعت صبانت در پیام رسان سروش