خانه هوشمند چیست؟

تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۲/۲۲ --- کد خبر ۱۱۶

ما در دنیای جدیدی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی جایگاهی ثابت و دائمی در آن دارد. در این دنیای جدید هر روز با اصطلاحات و کلمات جدید هم روبرو می شویم. میان این کلمات و اصطلاحات احتمالا نام خانه هوشمند به گوشتان خورده است یا شاید هم حتی قبل‌تر از این‌ها در گوشه‌ای از تصورات و خیالات خود به آن فکر کرده باشید.

اما مفهوم خانۀ هوشمند دیگر رویایی خیالی نیست و شاید چندین سال آینده در دنیای سراسر تکنولوژی ما بعید نیست در خانۀ هوشمند خود مشغول نوشیدن چای یا قهوه باشید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید؛ تا به زبان ساده تا با خانه هوشمند و نحوۀ کارکرد آن بیشتر آشنا شویم.

عکس 1

معرفی خانه هوشمند

تقریبا همه ما به نوعی از هوشمندسازی در فعالیت های روزمره استفاده می کنیم درهای اتوماتیک پارکینگ‌ها، ساعت‌های زنگ دار، تایمر اجاق گاز، ریموت کنترل ها و … . اما وقتی صحبت از خانه هوشمند می کنیم منظورمان چیزی بیشتر از این اتوماسیون هاست.

یک خانه هوشمند به زبان ساده، خانه یا ساختمان مدرنی است که همه اجزا و لوازم برقی آن توسط وسیله یک سیستم مرکزی یکپارچه شده و به خوبی با هم کار می کنند. در خانه هوشمند شما به راحتی می توانید همۀ وسایل خانه و رفتار آن‌ها را از هر کجایی که هستید حتی در آن سر دنیا به راحتی کنترل کنید.

شما حتی می‌توانید برای بخش‌های مختلف خانه برنامه‌های از پیش تعیین شده داشته باشید یا در زمان‌هایی که خانه نیستید بر بخش‌های مختلف خانه نظارت کنید.

عملا تصور کنید همه‌ی دستگاه‌ها در خانۀ شما به اینترنت متصل شوند؛ نه فقط کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند، بلکه همه‌چیز از ساعت و بلندگو و زنگ در گرفته تا دوربین‌ها، پنجره‌ها، پرده‌ها، لوازم خانگی، وسایل آشپزخانه و غیره. حالا تصور کنید همه‌ی این دستگاه‌ها توانایی برقراری ارتباط داشته باشند، اطلاعات لازم را برای شما ارسال کنند و دستورات شما را نیز دریافت و اجرا کنند. این یک داستان علمی تخیلی نیست، این تکنولوژی اینترنت اشیاء است که جزئی اصلی در اتوماتیک‌سازی خانه و ایجاد خانه هوشمند یا (Smart Home) محسوب می‌شود.

 عکس 2

سیستم خانه هوشمند از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

در ابتدایی‌ترین سطح ممکن، سیستم‌های اتوماسیون خانگی (تجهیزات خانه هوشمند) از سه عنصر تشکیل می‌شوند:

  • یک سیستم هوشمند اصلی (مرکز هوشمند)

هاب مرکز فرماندهی اکوسیستم خانه هوشمند شما است. مرکز هوشمند قطعه‌ای است که دستگاه‌های جداگانه را به یکدیگر متصل می‌کند و به آنها امکان می‌دهد با یکدیگر مرتبط شوند؛ در واقع یک پد کنترل قابل حمل است که به شما امکان می‌دهد با هر کدام از دستگاه‌های متصل خود ارتباط برقرار کرده یا آنها را کنترل کنید.

عکس 3

  • یک برنامه‌ی متصل (اپلیکیشن کنترل از راه دور)

اپلیکیشن یا برنامه همان چیزی است که به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های هوشمند خود را از راه دور کنترل یا نظارت کنید. شما به سادگی می‌توانید برنامه‌ی همراه سیستم را دانلود کرده و آن را با مرکز هوشمند خود متصل کنید.

عکس 4

  • دستگاه‌های هوشمند (ابزارها و وسایل خانه)

ستگاه‌های هوشمند اجزای اصلی سیستم خانه هوشمند هستند و بخش‌هایی هستند که در واقع دستورات را اجرا می‌کنند. در ادامه به چند نمونه از انواع مختلف دستگاه‌های هوشمند که می‌توانید در سیستم خانه هوشمند مورد استفاده قرار دهید اشاره می‌کنیم.

بعلاوه بیان این نکته نیز ضروری است که اتصال اینترنت، مودم و روتر اگرچه ممکن است از نظر فنی بخشی از سیستم اتوماسیون خانه نباشد اما نقش مهمی را ایفا می‌کند. یک اتصال اینترنت با سرعت بالا از اتصال روان و قابل اعتماد بین دستگاه‌های مجهز به وای فای اطمینان حاصل می‌کند.

عکس 5

چرا خانه هوشمند؟

خانه هوشمند مزیت های زیادی برای ساکنانش دارد مهمترین این مزیت ها را می تواند در چهار دسته اصلی جای داد:

  • تحت کنترل قرار گرفتن همه وسایل خانه
  • تأمین ایمنی و امنیت بیشتر
  • بهینه سازی مصرف انرژی و زمان
  • کنترلی شدن تجهیزات و لوکس کردن قابلیت‌ها

انواع دستگاه‌های هوشمند

  • سیستم امنیتی خانه هوشمند

اگر قصد دارید از خانه‌ی خود با جدیدترین تکنولوژی‌ها محافظت کنید، می‌توانید دوربین، قفل‌های هوشمند، حسگرهای حرکتی، سنسور، آژیر، زنگ در ویدئویی و غیره را تهیه کرده و سپس همه‌ی آنها را با یک برنامه‌ی کنترل یا مرکز هوشمند، کنترل کنید. راه‌اندازی یک سیستم امنیتی هوشمند برای شما و خانواده‌تان حس امنیت، آرامش و آسودگی خاطر فراهم می‌کند و این چیزی فراتر از یک احساس است.

  • آلارم‌های هوشمند

آلارم هوشمند زنگ هشداری است که می‌توانید خودتان آن را با استفاده از دستگاه موبایل، خاموش یا روشن کنید. این سیستم باید کمترین میزان آلارم کاذب را داشته باشد و احتمال ایجاد هشدارهای کاذب زیاده از حد که باعث عدم توجه پلیس می‌شود را به حداقل میزان ممکن برساند. اگر نگران این هستید که همیشه برای پاسخ داده به آلارم‌ها در دسترس نباشید می‌توانید به هشدار هوشمند خود دستور دهید که تحت شرایط خاصی روشن شود؛ به عنوان مثال زمانی که پنجره‌ی خانه می‌شکند.

  • دوربین‌های هوشمند

چه تصمیم دارید وضعیت امنیت خانه‌ی خود را مشاهده کنید، نوجوانان خود را چک کنید یا هر کار دیگر، دوربین‌های هوشمند می‌توانند زمانی که در خانه حضور ندارید، چشم و گوش شما باشند. تنها چیزی که به آن نیاز دارید تکنولوژی خانه هوشمند است. بسته به قابلیت‌های دوربین هوشمند انتخابی شما، دوربین‌ها حتی ممکن است به شما امکان دهند با فردی در خانه‌ی خود صحبت کنید.

  • قفل هوشمند

شما می‌توانید قفل هوشمند را با استفاده از تلفن همراه خود از راه دور کنترل کنید. با این کار می‌توانید بدون نیاز به داشتن کلید به خانه‌ی خود دسترسی داشته باشید و از قفل شدن درها در هر جای منزل و از هر جای دنیا مطمئن شوید. همچنین با استفاده از قفل هوشمند دیگر نیاز نیست نگران رسیدن اعضای خانواده‌ی خود به خانه باشید چرا که هر زمان آنها وارد منزل شوند قفل هوشمند به شما اطلاع خواهد داد.

  • زنگ در ویدئویی

اگر کسی زنگ در خانه‌ی شما را به صدا درآورد، زنگ در ویدئویی از طریق تلفن همراه شما را مطلع می‌سازد. این کار به شما امکان می‌دهد متوجه شوید چه کسی زنگ می‌زند و از هر کجا که هستید با آنها صحبت کنید. با این سیستم می‌توانید سارقان احتمالی را دفع کنید، به مامور پست بگویید بسته‌ی پستی شما را کجا بگذارد یا به عزیزان خود اطلاع دهید که در منزل نیستید.

  • ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند، ترموستاتی است که می‌توانید از هر جایی که هستید آن را تغییر دهید. نگران این هستید که وقتی به خانه می‌رسید خیلی هوا گرم یا خیلی سرد است؟ چه پس از کار و چه پس از یک سفر طولانی، این اصلا مساله‌ی نگران‌کننده‌ای نیست. با چند ضربه در برنامه‌ی خانه هوشمند می‌توانید همه چیز را تنظیم کنید.

  • لامپ‌های هوشمند

شما می‌توانید خانه‌ی خود را به لامپ‌هایی مجهز کنید که از هر کجا که هستید تنها با یک ضربه و یا یک کلمه، می‌توانید آنها را به صورت اتوماتیک یا دستی خاموش یا روشن کنید. شما می‌توانید نور این چراغ‌های سفارشی را کم کنید، رنگ آنها را تغییر دهید و یا شاید مهم‌تر از همه، نگران این نباشید که آن‌ها را روشن گذاشته‌اید یا نه!

خانه‌های هوشمند به سرعت در حال گسترش و تبدیل شدن به یک حقیقت روزمره هستند و شاید به زودی آن چه کمیاب‌تر باشد خانه‌های اصیل عاری از تکنولوژی هوشمند باشند که شاید آرامش و خاطرات گذشته را برای ما زنده کنند. از این که با ما همراه بودید سپاس گزاریم.

تگها : اینترنت , تکنولوژی , اینترنت اشیا , خانه هوشمند
ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی


اینترنت پرسرعت صبانت در اینستاگرام اینترنت پرسرعت صبانت در تلگرام اینترنت پرسرعت صبانت در پیام رسان سروش