مصاحبه دکتر احمد بیدآبادی، مدیرعامل صبانت با روزنامه فناوران(بخش اول)

تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۳/۲۶ --- کد خبر ۱۲۱

مدیر عامل شرکت صبانت در گفتو گو با آی‌تی من:

FCP ها باهم متحد نیستند

اتحاد، لازمه توسعه شرکتهای FCP است

دکتراحمدبیدآبادی مدیرعامل شرکت انتقال داده‌های نداگستر صبا )صبانت) که سال 94   به همراه 10 شرکت دیگر موفق به دریافت پروانه FCP (بهره‎برداری از شبکه ارتباطات ثابت) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد، در گفت و گویی با آی تی من ضمن تشریح وضعیت فعالیت شرکت های FCP و مشکلاتشان جهت توسعه فیبرنوری از عدم موفقیت کار تیمی در ایران گله کرد.

به عقیده او اکنون زمان آن رسیده است که شرکت های اینترنت ثابت بجای رو دست هم بلند شدن، دست در دست هم فعالیت کنند.

این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه هفت سال از زمان دریافت پروانه FCP گذشته است، چقدر در اجرای کار به خصوص توسعه فیبرنوری در کشور موفق بوده اید؟

شرکت های اینترنت ثابت از آغاز کار با مشکلات و موانع زیادی جهت اجرای تعهدات خود مواجه بوده و هستند که تاکنون در مورد آن صحبت های بسیاری شده است. اما بجز معضلاتی که ریشه در بوروکراسی و قوانین دولتی دارد، موضوع دیگری هست که به فرهنگ کار و نحوه فعالیت شرکت های خصوصی بر می گردد. متاسفانه شرکت های خصوصی در کشورمان کار تیمی (TEAM WORK )به خوبی انجام نمیدهیم که ریشه این موضوع برمی گردد به سیستم آموزشی ما، سیستمی به شدت فرسوده با متد آموزشی ضعیف که هیچ دغدغه ای برای تقویت مهارت ها و رشد خلاقیت کسانی که در این سیستم پرورش پیدا می کنند، ندارد.

فرهنگ و روحیه کار تیمی به عوامل زیادی مثل خانواده، جامعه، سیستم آموزشی و ... بستگی دارد که ضعف در این زمینه باعث شده همکاری و هم افزایی بین شرکت های بزرگ و کوچک به حداقل برسد. در حالیکه شرکت های کوچک قابلیت هایی دارند که فرایند انجام کار در آنها راحت تر است.

بیش از 1700 شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت میکنند و پارک های فناوری بسیاری داریم که خروجی چندان مناسبی که باید داشته باشد را ندارند.

باید یاد بگیریم که باهم هم افزایی و همکاری تیمی داشته باشیم  در مقابل هم نباشیم بلکه در کنار هم باشیم و بتوانیم از امکانات موجود شرکت ها بهتر استفاده نمائیم این معضل را بین شرکت‌های FCP هم داریم و تا زمانی که باهم متحد نباشیم به اهدافمان نخواهیم رسید.

در گفت‌و گوی قبلی عنوان کردید که رویکرد وزیر ارتباطات مثبت است. لطفا بفرمایید حمایتهای وزارت ارتباطات از شرکتهای اینترنت ثابت تاکنون چه مقدار مفید بوده است؟

عملکرد وزیر ارتباطات تاکنون مثبت بوده است. به گونه‌ای که اگر بداند طرف مقابل می‌خواهد کار کند، او را حمایت می کند.

یکی از اقدامات بسیار درست وزیر، انتخاب دکتر عباسی به عنوان رییس رگولاتوری است. انصافا ایشان بسیار در کار خبره هستند و قابل دسترس، به نحوی که پیامهای دریافتی را نیز پاسخ می‌دهند و نیازی به برگزاری جلسات حضوری نیست.

نمی‌توانم بگویم اشکالی در کار نیست ولی در کل حمایت‌ها هم فقط در حد شعار نیست. این را باید بدانیم که به قول مولانا صورت زیبا نمی‌آید به کار ، حرفی از معنی اگر داری بیار.

پروژه فیبرنوری که قرارداد آن با 9 شرکت اینترنت ثابت بسته شد، قرار است چگونه اجرا شود؟ مدل اقتصادی آن چگونه است؟

طبق این قرارداد هر کدام از FCP ها متعهد شده اند که فیبرنوری را به یک میلیون خانوار ارایه دهند. شرایط به اینگونه است که می‌توانیم تا 500 هزار پورت را در کلان شهرها انجام دهیم. 250 هزار پورت نیز در مراکز استان‌ها(به غیر از کلان شهر ها) و 250 هزار پورت در شهرهایی غیر از مراکز استان ها انجام دهیم.

این تعهدی است که تمام FCP هایی که قرارداد را امضا کرده اند باید انجام دهند. حال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که در این راه به شرکت‌های FCP کمک می کند. به این شکل که اگر در کلان شهرها کار کنیم سوبسید نمی دهد، اما به ازای هر پورت مراکز استان ها 400 هزار تومان و شهرهای غیر مراکز استانی یک میلیون و 200 هزار تومان پرداخت می کند. اگر 250 را در یک میلیون و 200 ضرب کنیم 300 میلیون تومان می شود. این در حالیست که هزینه ای که FCP ها پرداخت می کنند بسیار بیشتر است و این رقم حتی یک درصد از هزینه‌های شرکت ها را پوشش نمی دهد.

سهم صبانت از این پروژه ها چیست و در چه مناطقی قرار است کار کند؟

همه FCPها می توانند در کلان شهرها کار کنند. تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و ... اما برای کار در سایر استان ها و شهرها باید به رگولاتوری اعلام کنیم. معمولا لیستی که شرکتهای FCP به رگولاتوری می‌دهند باهم تلاقی دارد. سازمان تنظیم مقررات برای شهرهایی که به شرکت‌های اینترنت ثابت معرفی می‌کند، حمایت‏هایی در نظر می گیرد. مثلا نامه می زند به شهرداری.

اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم فیبرنوری 28 استان را اجرا کنیم. اما همه این استان‌ها را به ما نمی دهند. بعضی استان ها در لیست سایر FCPها هم هست. اکنون با 15 استان در حال مذاکره هستیم. هر کدام از این استان‌‎ها که شهرداری و مدیر کل فناوری اطلاعات آن آماده همکاری باشند، کار را انجام خواهیم داد.

اکنون اکثر شهرهای دنیا دارای یک بزرگراه اطلاعاتی هستند که به بزرگراه ملی کشورشان متصل می شوند و در کشور ما نیز شهرهای مختلف باید دارای بزرگراه اطلاعاتی باشد که این جزو نیازهای کشور است و باید اجرایی شود.

آیا کماکان FCP ها با شهرداری‌ها مشکل دارند؟

متاسفانه یکی از بزرگترین موانع فعالیت شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت ثابت شهرداریها هستند که معمولا برای ایجاد زیرساخت (کابل‌گذاری) مجوز های لازم را نمی دهند.

حتی حاضر بودیم طبق تعرفه هزینه‌های حفاری را به شهرداری پرداخت کنیم. هرچند هزینه ها بسیار بالا است اما درخواست ما را به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ارجاع می‌دهند که قبلا تحت هیچ عنوان همکاری نمیشد ولی با مدیریت جدید همکاری بهتری انجام میگردد امیدواریم که این همکاری ادامه یابد تا بتوان ارتباطات ثابت را هر چه سریع تر توسعه داد و به تعهدات خود جامع عمل پوشاند .

اکنون شرایط کمی بهتر شده است و شهرداری های استانها به سمت همکاری میروند. با این وجود کار در کلان شهرها هنوز سخت است. چون شهرداری ها برای جواز پول کلان می گیرند و انتظار دارند از کار توسعه‌‎ای فیبرنوری ثابت نیز درآمد قابل توجهی کسب کنند‌، باید بدانند این توسعه یک امر ملی است و باید کمک لازم انجام گیرد تا زیر ساخت مناسب برای شهر ها به وجود آید.

شرکتهای FCP نمی‌توانند توقعات شهرداری ها را برآورده کنند. با توجه به این مشکل مجبور شده ایم برای اینکه کار توسعه شبکه روی زمین نماند، در استانهای کوچک یا حومه شهرها سرمایه گذاری کلان کنیم که با توجه به اینکه توان مردم در این مناطق پایین است، برگشت سرمایه بسیار طولانی است.

هزینه حفاری به شدت بالاست و برگشت سرمایه طولانی اما با این حال شرکت های FCP دارند با تلاش کار را جلو می برند.

امروزه داشتن اینترنت یک الزام است و مردم در هر سطح و شرایطی باید از آن استفاده کنند. باید در زمینه فیبرنوری فرهنگسازی صورت بگیرد و مردم بدانند که چه خدماتی را دریافت می کنند. ما می توانیم با هزینه 100 تا 300 هزار تومان با توجه به مصارف به مردم فیبر بدهیم تا لذت ارتباط سریع و ثابت را حس کنند.

اما مشکل این است که مردم هنوز  شرکت‌های FCP را نمیشناسند و با خدمات انها آشنا نیستند لازم است رسانه ها در شناساندن FCP ها به مردم آگاهی لازم را بدهند و سازمان تنظیم مقررات هم باید در این رابطه تلاش نماید.

ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی


اینترنت پرسرعت صبانت در اینستاگرام اینترنت پرسرعت صبانت در تلگرام اینترنت پرسرعت صبانت در پیام رسان سروش